15 maja 2011

Malborskie lotnictwo wojenne

Ciekawa historia, dawne czasy...

Dziś nad Malborkiem latają często i gęsto MiGi-29 dawniej pełno było Iskier i MiG-21 w różnych wersjach... Kiedyś w latach II wojny światowej w Królewie byłą montownia FW-190, czy były to samoloty montowane z nowych elementów, czy z używanych (frontowych) nie wiem... Bardzo mało zachowało się informacji o tym zakładach. Wiemy na pewno, że alianci bombardowali fabrykę dwukrotnie, wiemy, że pracowało tam wielu mieszkańców Malborka, ale co więcej i jak? Ile zmontowano, jak wyglądało zaopatrzeniem, ochrona lotniska, zakładów to zagadka. Kilkanaście maszyn przejęli Rosjanie w 1945 podczas ofensywy, przetestowano je.

Ciekawy wpis znaduję się na: http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=61&t=8297&start=0&st=0&sk=t&sd=a

...ale historię Fw 190 D-9 z „czerwonymi gwiazdami” można zaliczyć do najciekawszych zagadek, dotyczących lotnictwa II wojny światowej. Istnieje kilkanaście fotografii przedstawiających „długonose Foki” z namalowanymi oznaczeniami radzieckimi.
Radzieckie wojska rzeczywiście zdobyły kilka (około 12 ??) Fw 190 D-9 w Marienburgu, w Prusach Wschodnich (obecnie Malbork) w marcu 1945 r. Informacje o tym, że był to tuzin były publikowane w latach osiemdziesiątych w czasopiśmie „Żołnierz Polski”, ale jeżeli te samoloty były fabrycznie nowe dlaczego było ich tylko tuzin? Czyżby wyposażenie jednej Staffel? Jest wielce prawdopodobne, że maszyny były przeznaczone dla stacjonującej na tym terenie JG 54. Czy zdążyły dotrzeć do pułku JG 54 i zostały przyjęte na stan?
Zdjęcia służących w radzieckim lotnictwie D-9 wydają się ukazywać samoloty fabrycznie nowe albo wyremontowane - z odzysku. Fotografie tego „zdobycznego tuzina” mogły być zrobione w marcu lub kwietniu (ale równie dobrze w maju) 1945 r. albo nawet latem.
Tutaj jest trochę informacji:

http://p069.ezboard.com/fluftwaffeexper ... ID=7.topic


Nie wiadomo z całą pewnością czy fabryka Focke Wulf w Marienburgu (Malborku) budowała samoloty od podstaw czy składała je z uszkodzonych, ponownie skierowanych do fabryki egzemplarzy.
Jeden samolot (W.Nr 210 251) przechodził próby w NII WWS. (Jest to ostatnie, czwarte zdjęcie zamieszczone na Forum LEMB i profil tego samolotu nieudolnie namazałem). Może to być „Dora” wyremontowana (złożona z kilku egzemplarzy?). Co do W.Nr 210 251 nie ma wątpliwości. Zresztą częściowo jest widoczny na zdjęciu.
Samolot, pilotowany głównie przez maj W. Gołofastowa, w dniach 11-25 maja 1945 r. przeszedł wszechstronne próby porównawcze z myśliwcami radzieckimi. Próby te wykazały ponoć wyższość samolotów sowieckich Ła-7 i Jak-3 nad „Dorą”. (Może miłośnicy tych maszyn powiedzą czemu...?). Jeżeli samoloty faktycznie zostały przyjęte na wyposażenie IAP stało się to nie wcześniej jak po zakończeniu tych prób.


...historia jest długa i ciekawa, no ale co i jak? Fw-190 montowano na pewno od 1941 roku, na pewno do 1945, ale szczegółów trudno się doszukać, co było przed, co się stało po 1945 roku? Ciekawa zapomniana historia malborskich Fw-190. Jak ważne to było miejsce, świadczy o tym dwukrotne bombardowanie lotnictwa alianckiego. I tych ok 800 pracujących, to wielka montownia.