27 grudnia 2010

Albert Rahn - zdjęcie fabryki w Malborku?

Opis aukcji: Malbork – Albert Rahn. Unikalna pocztówka-fotografia fabryki maszyn rolniczych Alberta Rahna.

Czy to zdjęcie fabryki, czy może jakaś inna ulica i napis nad wjazdem pokazuje strzałkę prowadzącą do fabryki (obecnie Pemal)?

Wiecie, piszcie :)

źródło: serwis aukcyjny, Trembowla



Edit 01 stycznia 2011



Szczyt zanaczonego budynku jest łudząco podobny do "wieżyczki" z aukcyjnej fotografii. Skrzyżowanie ulic Langgasse oraz Goldener Ring.
Warto pamiętać, że adres Fabryki Rahna to Langgasse 24 (!) a nie obecne Kościuszki 39. Co nie gra na zdjęciu? Nr 24 to obecnie naprzeciw Rossmana i hotelu Grot oraz część naprzeciw hotelu Zbyszko. Więc siedziba firmy była w innym miejscu niż willa i teren zakładu - vis a vis. Dwie wieżyczki ze zdjęcia pasują ;-)
Kościuszki (Langgasse) ulegała wielu zmianom na przestrzeni lat.
Wtedy to ma sens, ale to tylko domysły, jeżeli zdjęcie pochodzi z lat 1900-1918 to nawet całkiem prawdopodobne ;-)

14 komentarzy:

  1. Może to być "sklep" Rahn'a w jakimś mieście a teren obok to miejsce na maszyny? Po lewej drzwi mogą mieć napis u góry właśnie Albert Rahn.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyżby archiwalnych zdjęć fabryki Rahna nie było? Żadnego? A może zdjęcie wystawione przeze mnie do sprzedaży to „unikalny unikat”?
    To Wy mieszkacie w Malborku, Wam łatwiej coś ustalić. Jeśli się mylę, jeśli to nie Malbork, to mi to udowodnijcie, proszę. Nie zamierzałem i nadal nie zamierzam nikogo wprowadzać w błąd. Macie dowody, argumenty, że to nie Malbork – przedstawcie je – zdążę jeszcze wszystkich przeprosić i zamknąć aukcję.
    Ale...kilka osób z Malborka było zainteresowanych wcześniejszym zakończeniem aukcji. Ryzykanci, czy może jednak osoby dobrze zorientowane??

    Trochę dodatkowych informacji: na fotografii są trzy tablice. Na tablicy z prawej (na narożnym budynku; rolety na oknach – może sklep fabryczny?) znajduje się wyłącznie napis Albert Rahn, na tablicy na budynku z lewej napis Albert Rahn i nieczytelne napisy (może to wejście do działu sprzedaży, buchalterii, wejście dla pracowników fizycznych?). Na środkowej, największej, w pierwszym rzędzie, wielkimi literami: Albert Rahn, w drugim rzędzie, mniejszymi literami: Maschine Fabrik, w trzecim i czwartym, małymi literami: Landw. Maschine ....,...(dalej nieczytelne)...........

    I jeszcze jedno: pod środkową tablicą stoi, oparty na lasce, dystyngowany, wąsaty facet – może to właściciel ?!? Może ktoś wie, jak wyglądał, ma jego fotkę?

    Serdecznie pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na konkrety,
    Rysiek (Trembowla)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli coś nie jest na 100% udokumentowane to wystarczy postawić znak zapytania w nawiasie, a nie zaraz "wkraczać na wysokie C". Co do meritum erker kojarzy mi się z ocalałym domem przy Al.Rodła ale głowy nie dam czy to ten sam. Moim zdaniem lokalizacja w miejscu obecnego Pemalu raczej odpada ale przecież nie wykluczone, że firma istniała w innym miejscu. Jeśli firma nie miała swoich filii to pewnie kartka pochodzi z Malborka :-) - odkrywcza myśl, sam jestem z siebie dumny, że na nią wpadłem :-).

    OdpowiedzUsuń
  4. Panie Ryszardzie, prozaicznie, nie wiemy :-) w każdym razie kartka jest licytowana przez znanych mi znawców tematu więc może to być Malbork.

    Powodzenia i pozdrawiam. Kartka śliczna

    PS: Nikt z autorów blogu nie neguje opisu kartki, oczywiście i podstaw aukcji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Panowie (i Panie, oczywiście, też), nie doszukujcie się w moim komentarzu „wysokich tonów”, proszę. Zależy mi wyłącznie na zlokalizowaniu budynków z fotografii. Hm..., pisząc do Was może trochę byłem poirytowany (otrzymałem kilka e-maili, podważających mój aukcyjny opis i powołujących się na Pana, Panie Jacku, stronę). Prowadzi Pan bardzo wartościowy blog i dlatego nie dziwię się, że wielu może widzieć w nim (i w Panu) wyrocznię (serio, serio!). Sam chciałbym mieć taki blog o swoim rodzinnym Kaliszu.
    Emocje na bok:)

    Wracając do naszych baranów (barana), to mogę jeszcze dodać, że na tabliczce, znajdującej się na lewym budynku znajduje się dwucyfrowy numer. Pierwsza cyfra to chyba 5 (bez gwarancji). Na prawym budynku widać tabliczkę (prawdopodobnie z nazwą ulicy). Tabliczka jest nieczytelna, ale jeśli jest to nazwa ulicy, to jest to raczej krótka nazwa.

    Pozdrawiam noworocznie
    (czas schłodzić szampana),
    Rysiek

    OdpowiedzUsuń
  6. W tym wątku jest zdjęcie aktualne willi, w której mieszkał Rahn, budynek znajduje się przy ulicy Kościuszki w Malborku, sąsiaduje bezpośrednio z zakładem PEMAL czyli dawną fabryką Rahna, która istniała 1877-1939.
    Zdjęcie budynku - http://starymalbork.blogspot.com/2010/10/willa-alberta-rahna.html

    Edytowałem opis w blogu j/w.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli to budynki przy Goldener Ring, to nie bardzo mogę pocztówkę wpasowac w prawą stronę ulicy bardziej pasuje do lewej :-).

    OdpowiedzUsuń
  8. Skłaniam się ku koncepcji, że to Kościuszki 24 a w głębi ulica Goldener Ring (skręt w lewo).

    OdpowiedzUsuń
  9. To jednak Malbork budynki stały w miejscu parterówek po naprzeciwko hotelu wyjaśnienie tutaj http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?p=126177#126177

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkowita prawda. Na tym miejscu w roku 1956 roku pobudowano parterówki na gruzach tych budynków. Chodziłem do 6 klasy.Byłem naocznym świadkiem ich budowy. Mieszkałem na Kościuszki 25 -obecnie jest pizzernia Państwa Patrzałków.

      Usuń
  10. Stasiu jakie dochodzenie na marienburgu na podstawie zdjęć z bloga ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jacek udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie, naprowadziło mnie jedno zdjęcie, pierwotnie myślałem że to pizzeria ale skojarzyłem fotkę z II WŚ, którą widziałem u Benka, poszukałem, znalazłem i udzieliłem odpowiedzi. Kolejność była taka fotka z bloga z zaznaczoną wieżyczką, zdjęcie z forum lata 50 z widocznym szczytem budynku, zdjęcie z forum z II WŚ. Jeżeli nie można do tego celu wykorzystywać bloga to napisz do amina niech usunie. Szkoda że wcześniej nie poszukałem może byłaby w mojej kolekcji :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Stasiu spoko :-)))) Te fotografie, materiały, mapy itd itp to wspólne dobro dla pragnących wiedzy :-)))
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń