Forty i baterie zaczęto budować w celu ochrony mostów na Nogacie, pierścień umocnień powstał w odległości ok 4 km od przeprawy. W pierwszym okresie zbudowano główny ciąg umocnień składający się z 10 głównych fortów, 6 baterii artyleryjskich, w dniu 28.03.1903 oficjalnie zaistniała nazwa Forteca Malbork (Festung Marienburg).
Pas umocnień został wzmocniony o kolejne 4 schrony dla piechoty, 6 schronów dla dział, 9 schronów dla artylerzystów i 4 schrony amunicyjne w latach 1914-1915.
Po zakończeniu I wojny światowej, linia umocnień straciła na znaczeniu, cześć zabudowy była wykorzystywana na potrzeby wojska, krótki powrót do chwały miały "bunkry" w latach 1944-45, gdy włączono je do linii obronnych Malborka.
Po wojnie cześć umocnień została zajęta przez wojsko i obecnie kilka z umocnień nadal jest przez nie wykorzystywane, cześć została przekazana.
Większość obecnie zachowanych budowli niszczeje, jest dewastowanych przez złomiarzy, kilka zostało wysadzonych, w wielu miejscach zachował się układ dróg i transzei...
Fragment umocnień przy drodze na Iławę oraz zdewastowane wnętrze
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgAUcnvhdn_yp0Q-1Mqi10QBwXJ4LzYJeF2qzkgM62kkb1tx3fUpsMSF4q2A5SohLdVCgKWyCPp3u8R0QimL5OI82G-dr1TEDaqulSfOnXT8KkUCqMDkhalAtyHJRgGyYxWJhCwHKofvic/s320/ik_MG_6709+kopia.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjyzuaNULjtXKWQfL-A8TKqWSBmAbIFuhjbFo4JWLji8hN929b7kbRDQqN5hMUJ8BQzjabOLMEjTFeKlcC-CMdaPhjDRED_zpIsrSU_Erp1D_j8h4StV1uEG_xenjwEyIhWrd893LprWo/s320/ik_MG_6711.jpg)
Mapa umocnień wokół Malborka - źródło: Westpreussen Jahrbuch
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirWPqBEPaGU4_l43Z1FeZQViMkPsLt59pdpCKfXjC5lYTn9O_Dm6Jwv6wixf2_VUTyXTOmvU3o-jhAnYIzWbmSRR-7c9aAi8qyOSRdNMfN7FVMpMZO5VW34nuvdGeI5iHHv9LJu3iAf0M/s320/800festung+marienburg.jpg)