Krótka notka ze Starego Malborka
W latach 1889-1890 wzniesiono neogotycki budynek nowego dworca kolejowego. Przed dworcem znajdował się plac manewrowy zagospodarowany w XX wieku, skąd odjeżdżały dorożki i automobile w kierunku miasta a w okresie międzywojennym autobusy do Wolnego Miasta Gdańska. W 1893 roku wprowadzono na dworcu oświetlenie elektryczne, był pierwszym obiektem w mieście bowiem prąd z elektrowni wodnej na Nogacie popłynął dopiero po 1909 roku. Budynek dworca przetrwał dwie zawieruchy wojenne i pomimo podłożenia ognia przez wojska radzieckie tuż po przekazaniu władzom polskim stoi do dzisiaj w niezmienionym kształcie.
Budynek dworca, budynek ekspedycji towarowej i szalet są wpisane do rejestru zabytków.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSqckIzOlwiPz_xJiq1DFB2RGqry4rIgAQk473zkKuhSqYyKckIsF63qtSqi-sU61XtlrsquRFIAuDPrJxl-UIauuAsL8DCxvOc1jMp9DmmOeENC9f-aiKN1q8kVSTIe72NEKBg30Ahps/s280/ostbanhof.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgei-m2q7rHOe68AnpbFHQUIM0nepSXrnfqzX4zWXpupVAwKpoj8qc1NMA-8YhtoN80r2B2BrE3s6LRal48kEq_lpm6jtPGA6bzHfBRetDlz5uDJZGivRqvpgYFHW9gJ7D7qETzfFXW5K0/s280/bahnhofwirtschaft.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjipLiFcjVFN27WSCpZIV2ar_muyaoIWnicgbmK22kAISPsg3wHVYifSoKIhD6961jSdb6yFLrJwAG8GYSST1xJsogNjl0RW0_l61erNhdtDEJnoI78lpyRa211eXp9T3ohewcOhObRRco/s280/dworzec1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEik04pOGe8q5aYWMoshkIZ5h_V0umjRVP925VQuM2AyGauOiJJGLdv5dJUgv8iVvOhN3yXdYxII3qn8x5y34jkhCbMW8ZAeAGgcvpm9Y2lNz_VKCLs0VvUkabTJnaWVifx1JgrXYNluF58/s280/dworzec5.jpg)