14 września 2012

Obóz za Nogatem czyli jak mało wiemy o tzw. Stalagu XXB Bis

Nim mnie zlinczujecie za ponowne umieszczenie nazwy Stalag XXB BIS wspomnę tylko, że oczywiście, takie coś nie istniało, a nazwa wywodzi się stąd. A to mapa tego miejsca:


Sama mapa budziła kontrowersje lokalizacją miejsca obozu/komanda roboczego, a może np. grupy baraków gdzie mieszkali pracownicy przymusowi (choć też wspomniano o 300 Belgach, którzy tam mogli być). Problem związany z tą lokalizacją był taki, że obecnie to pole uprawne (może ktoś tam grzebał, nie wiem, może zacznie ;-)) poza miastem, nie występuje zatem na dawnych zdjęciach lotniczych, jak i na zdjęciach z nalotów na teren montowni Focke-Wulf w Królewie, ale... no właśnie, w archiwach firmy Airbus znajduje się pewien plan lotniska z opisem, który został opublikowany w książce Focke-Wulf Flugzeugbau.

Oto ten plan oraz na nim pozycja nr 16 (książka, str. 281-282)


Unterkünfte (pozycje 11,12,16) nazwa użyta na spisie zastanawia, gdyż pojawiają się też budynki oznaczone Lager (pozycja 4 - obóz, magazyn?) Być może magazyny, gdyż podane są powierzchnie oraz status w 1944 roku (zerstört - zniszczony). Istnienie obozu wydaje się potwierdzone, ze względu także na fakt dużej ilości zatrudnienia (jak na Malbork i jego ludność) w fabryce - 950 osób i brak możliwości codziennego transportu z Malborka (cywile) oraz Stalagu XXB Willenberg (jeńcy) pracowników do fabryki. Na planie zaznaczona jest Nogat i grobla jako droga transportu. Ale kogo? Jeńcy? Robotnicy przymusowi?

Z innej beczki. Ilu ludzi mieszkało w Malborku w 1944 roku? 60 tys.? 70 tys.? Kto wie :)